با سلام:
انسان بايد پيوسته در حال دعا و راز و نياز باشد چه گرفتار باشد و چه نباشد امام محمدباقر (ع) مىفرمايند: ينبغى للمؤمن ان يكون دعامه فى الرخاء نحواً من دعائه فى الشدة سزاوار است براى مؤمن كه دعايش در وقت راحتى همان گونه باشد كه در وقت سختى است»،(1) پس نبايد دعا كردن را منحصر در وقت گرفتارى كرد. از طرفى پافشارى در دعا كردن خودش ذاتاً مطلوب و باعث قرب انسان مىشود چه دعا استجابت بشود چه نشود. رسول اكرم (ص) مىفرمايند: رحمالله عبداً طلب منالله عزّ و جلّ حاجة فالحّ فى الدعاء، استجيب له او لم يستجب له خدا بيامرزد بندهاى را كه از خداى عز و جل حاجتى را طلب كند پس در دعاء كردن پافشارى كند، چه (دعايش) استجابت بشود و چه نشود»،(2) رىاصلدعا كردن خوب و مطلوب است كه رسول اكرم (ص) مىفرمايند: ترك الدعاء معصية ترك دعا خود معصيت است»،(3). دعا جزء رسوم عبوديت و از بهترين عبادتها است حضرت مىفرمايند: الدعاء مخ العباده. دعا مغز عبادت است»،(4). امّا گاهى دعا يا اصلاً استجابت نمىشود و يا استجابت آن به تأخير مىافتد و اين عللى دارد كه پارهاى از آن اينها است: 1- تضييع حق الهى: از مولا على (ع) درباره اين آيه شريفه اُدْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ سؤال شد پس چرا دعا مىكنيم ولى اجابت نمىشويم (و دعايمان مستجاب نمىشود)؟ حضرت فرمودند: قلبهاى شما به سبب هشت خصلت خيانت مىكند اولش اين است كه شما خدا را شناختيد ولى حق او را آنچنان كه بر شما واجب كرده ادا نكرديد پس اين شناختتان بدردتان نمىخورد. با اين خيانت كدامين دعا براىتان مستجاب شود؟ اين خود شما بوديد كه درها و راههاى استجابت را مسدود ساختيد،(5). 2- خوردن مال حرام: شخصى به رسول اكرم (ص) عرض كرد: اُحبّ ان يستجاب دعائى دوست دارم دعايم مستجاب شود» حضرت فرمودند: طهّر مأكلك و لا تدخل فى بطنك الحرام خوردن خود راپاكيزه كنوحرام رادر شكم خود داخل نكن»،(6). 3- قساوت قلب: امام صادق (ع) مىفرمايند: انالله لا يستجيب دعاء بظهر قلب قاس خداوند مستجاب نمىكند آن دعايى را كه از پشت قلب سنگدل برخيزد»، (همان،(7). 4- غفلت قلب: رسول اكرم (ص) مىفرمايند: اعلموا انالله لا يقبل دعاءً عن قلب غافل بدانيد كه خداوند دعائى را كه از قلب شخص غافل برخيزد، نمىپذيرد»،(8). 5- گناه: امام محمدباقر مىفرمايند: ان العبد يسأل الحاجة فيكون من شأنه قضاؤها الى اجل قريب او الى وقت بطىء، فيذنب العبد ذنباً فيقولالله تبارك و تعالى للملك: لا تقضى حاجته و احرمه ايّاها، فانه تعرّض لسخطى و استوجب الحرمان منّى بنده (از خدا) حاجت (خود) را مسألت مىكند و اين صلاحيت را هم دارد كه حاجتش زود يا (كمى) دير برآورده شود، بعد گناهى مرتكب مىشود خداوند تبارك و تعالى به ملك مىفرمايد: حاجتش را برآورده نكن و او را از (رسيدن به) آن حاجت محروم گردان زيرا خود را در معرض سخط من قرار داد و خود محروم كردن من را بر خود واجب ساخت»،(9). 6. مناقضتباحكمتالهى: على (ع) مىفرمايند: انكَرَماللهلاينقض حكمته فلذلك لا تقع الاجابة فى كل دعوة همانا كرم خدا حكمتش را نمىشكند پس به همان دليل است كه در هر دعايى اجابت قرار نمىگيرد (بلكه بعضى از دعاها چون مطابق حكمت الهى است به اجابت مىرسد)،(10). بنابراين اگر خداوند تعالى كريم است، حكيم هم هست وقتى كرم با حكمت در تناقض نبود دعا مستجاب مىشود و گرنه به اجابت نمىرسد. خلاصه از طرفى بايد پافشارى بر دعا داشت و از طرفى نبايد برآوردن حاجت را حَتْم دانست به قول قرآن: عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ. چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد در حالى كه همان برايتان بهتر است و چيزى را دوست داشته باشيد در حالى كه همان برايتان بدتر است»،(11)
پىنوشت
(1) (ميزان الحكمه، ج 3، ص 251، ر 5564)
(2) (همان، ص 268، ر 5666). بهقد
(3) (همان، ص 245، ر 5518)
(4) (همان، ر 5519)
(5) (همان، ص 255، ر 5593)
(6) (همان، ص 256، ر 5599)
(7) ص 257، ر 5610)
(8) (همان، ر 5606)
(9) (همان، ص 258، ر 5614)
(10) (همان، ص 259، ر 5619)
(11) (بقره، آيه 216).