• وبلاگ : بقيه الله خير لكم ان كنتم مومنين
  • يادداشت : مهدي اب حيات
  • نظرات : 3 خصوصي ، 19 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام

    ببخشيد دير شد

    1.شرايط استجابت دعا:

    1- به مصلحت بودن تحقق خواسته شخص دعا كننده زيرا در بعضى از موارد تحقق آن خواسته، براى شخص سودمند نيست. به عنوان نمونه رسيدن به مقام يا امكاناتى خاص، به نفع انسان نيست و بلكه ممكن است مايه دورى او از ايمان و تقوا گردد.

    2. فرا رسيدن زمان مناسب براى تحقق مطلوب مثلاً ممكن است فردى علاقه‏مند باشد كه شخصيت علمى ممتاز باشد و تلاش علمى فراوانى كند، ولى قطعاً در اندك زمان تحقق آن ممكن نيست و سال‏ها بايد بگذرد تا نتيجه تلاش‏هاى خود را به دست‏آورد.

    3. اخلاص در نيت و انقطاع كامل به خداوند چرا كه عطايا، به اندازه نيت و اخلاصِ در آن، سرازير مى‏شوند. حضرت امير (ع) مى‏فرمايد: ان العطية على قدر النية عطيه به اندازه [اخلاص در] نيت است».

    4. معقول بودن خواسته انسان، 5. اقدام براى رسيدن به نتيجه و به كارگيرى ساير عوامل طبيعى نقش دارنده متناسب با سنت‏هاى الهى در نظام خلقت، 6. روزى پاك و حلال پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «كسى كه دوست دارد دعايش مستجاب شود، بايد غذا و كسب خود را از حرام پاك كند».(1) 7. از ته دل بودن دعا، نه لقلقه زبان علامه طباطبايى (ره) با استفاده از دو آيه شريفه وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي، فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ اَلدَّاعِ إِذا دَعانِ. هرگاه بندگانم از من سوال كردند، به درستى كه من نزديك هستم دعاى دعاكننده را هرگاه مرا بخواند اجابت مى‏كنم»(2) و آيه اُدْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ بخوانيد مرا استجابت مى‏كنم شما را»(3) در استجابت دعا دو چيز را معتبر مى‏داند: الف) دعوت، خواستن و طلب باشد، آن هم به راستى و صداقت نه اين كه لقلقه زبان باشد كه لفظ «ادعو» آن را مى‏رساند.

    ب) فقط از خداوند بخواهد كه لفظ «. نى» همين را مى‏فهماند. بنابراين اين اگر به يك سبب از هزاران اسباب خارجى اعتماد كند، از خدا، نخواسته و در اين‏جا «نى» محقق نشده است».(4) 8. يقين به اجابت داشتن پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «خدا را بخوانيد و يقين به اجابت داشته باشيد».(5) 9. اصرار در دعا پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «خداوند بنده‏اى را رحمت مى‏كند كه حاجتى را از خداى عزوجل بخواهد، پس در دعا پافشارى ورزد چه استجابت شود و چه نشود».(6).

    امام صادق (ع) نيز فرمودند: «هيچ دربى نيست كه پى در پى كوبيده شود، مگر اين‏كه بر انسان گشوده خواهد شد».

    10. رعايت آداب ظاهرى رعايت زمان دعا، صلوات فرستادن در اول و آخر دعا، ستايش و تسبيح خداوند و. (به كتاب‏هاى دعايى رجوع شود).

    11. واسطه قرار دادن معصوم (ع) خداوند متعال مى‏فرمايد: وَ اِبْتَغُوا إِلَيْهِ اَلْوَسِيلَةَ به سوى خداوند واسطه بجوييد»،(7) و نيز مى‏فرمايد: «وقتى مردم به خود ستم نموده و نزد تو مى‏آمدند و طلب مغفرت مى‏كردند، پيامبر نيز براى آنان استغفار مى‏نمود، خدا را مهربان و توبه‏پذير مى‏يافتند».(8).

    پى‏نوشت‏

    (1) (ميزان‏الحكمة، ج 3، ص 256، ح 5598)

    (2) (سوره بقره، آيه 186)

    (3) (سوره غافر، آيه 60)

    (4) (الميزان، ج 2، صص 30- 33)

    $("div.commhtm img").each(function () { if ($(this).attr("em") != null) { $(this).attr("src","http://www.parsiblog.com/Images/Emotions/"+$(this).attr("em")+".gif"); } });